Planowanie dnia – inspiracje z ajurwedy

ajurweda

Uciekając od rutyny, wpadamy wprost w objęcia rytuałów – tak określić można dzisiejsze nastawienie kobiet do planowania oraz zarządzania sobą w czasie. Boimy się tego, co nazwać można powszechnym i nawykowym, a jednak z umiłowaniem podchodzimy do rytuałów piękna i dbałości o swoje zdrowie. Warto powiedzieć to jeszcze raz: żadna powtarzalna czynność sama w sobie nie jest zła i nie musi być nudna. Wręcz przeciwnie, może być dla nas dobra i rozwijająca, lecz najważniejsze jest świadome wybieranie tego, czym zajmujemy nasz kolejny dzień.

Świadome planowanie dnia, zainspiruj się ajurwedą

Poszukując inspiracji do tworzenia swojego planu dnia, warto opierać się na holistycznej medycynie naturalnej. Ajurweda jest najstarszym systemem medycznym pochodzącym z Indii, który mniej przypomina leczenie, a bardziej ukształtowany sposób życia, który prowadzi do świadomości siebie i uzdrowienia. Jest spojrzeniem na człowieka całościowo, uwzględnieniem jego emocji, umysłu, ciała oraz ducha. Z podobnym nastawieniem planuje się według ajurwedy kolejne dni życia.

Ważne są zdrowe nawyki

W ajurwedzie duże znaczenie ma podążanie za naturalnym rytmem dnia, uwzględnianiem pierwotnych potrzeb naszego organizmu. Tworzenie go jest niemal tym samym, co wyrabianie w sobie nawyków. Mowa o powtarzających się czynnościach, które będą dla naszego życia tym samym, co kręgosłup dla ciała – będą dla nas głównym oparciem. Zdrowe nawyki nie pozwolą nam utracić pogody ducha niezależnie od tego, co będzie działo się wokół nas.

dobre-nawyki

Dobrze wykorzystaj swój poranek

Z kolei najważniejszymi ze wszystkich nawyków są te, które dotyczą naszego poranka. Dzięki nim możemy zyskać największą ilość motywacji do dalszego działania. Według innej popularnej metody, która zwana jest Miracle Morning, wczesny ranek jest chwilą dla samej siebie, momentem skupienia na tym, co dla nas tak naprawdę ważne. Nie wierzysz? Spróbuj na sobie! Zaplanuj poranek, który zamiast pośpiechu i obowiązków już od pierwszej chwili otworzenia oczu pozwoli Ci poczuć spokój, radość i wewnętrzną satysfakcję.

Przykładowy dzień według ajurwedy w 10 krokach

1. Pobudka przed wschodem słońca

Najlepszym czasem na obudzenie według ajurwedy jest ten przed wschodem słońca. To wtedy mamy najwięcej energii i siły. Latem pobudka około 4 nad ranem może nie być satysfakcjonująca, dlatego uspokajamy, że przyjąć można godzinę 6 – jest ona dla nas optymalna. Kiedy otworzysz oczy, nie zrywaj się od razu z łóżka, daj sobie chwilę na spokojne zastanowienie się nad tym, co się dziś czeka. Skup się na tych dobrych rzeczach, doceń zbliżające się wyzwania. Nie zaczynaj dnia od strachu.

2. Poranne rytuały piękna

Ajurweda zaleca wiele porannych nawyków, które wchodzą w skład pielęgnacji ciała: staranne umycie zębów wraz z językiem i szczelinami między zębami z pomocą nici dentystycznej, umycie twarzy chłodną wodą, nosa i uszu. Często jeszcze przed wyszczotkowaniem zębów zaleca się płukanie ust olejem – jeśli o tym słyszałaś, teraz masz dobry argument do tego, by nareszcie spróbować. 😉

Tak przygotowana możesz zająć się krótką gimnastyką, w tym również jogą i medytacją, jeśli pragniesz wzorować się wiernie na ajurwedzie.

Do tego, co nazwać można rytuałami piękna z samego rana, zalicza się również: wypicie szklanki wody z cytryną, abhyanga, co znaczy masaż ciała olejem sezamowym, w tym również głowy, oraz przyjemny dla nas prysznic letnią wodą. Po prysznicu o tak wczesnej porze nie poleca się używania silnych perfum, lecz delikatnych w swym zapachu olejków eterycznych.

3. Śniadanie

Przede wszystkim, powinno być ono przygotowane przed godziną 8. Do wyboru są kasze, owsianki i zupy – coś ciepłego i pożywnego, lecz przy tym delikatnie płynnego w konsystencji.

4. W pracy pamiętamy o przerwach i piciu dużej ilości wody

5. Dłuższa przerwa na lunch między 12 a 13

6. Powrót do domu i relaks z bliskimi

Najważniejsze jest to, by praca pozostała za drzwiami. Nie przynosimy jej do domu. Nie mieszamy z naszym życiem codziennym. Ci bardziej restrykcyjni zalecają nawet powtórzenie czynności z poranka – masaż olejami oraz prysznic – by uwolnić się od tego, co w pracy. Czas po 16 zarezerwowany powinien być dla nas i dla naszych bliskich.

Kolację zaleca się o 18-19, można ten czas wykorzystać na wspólny posiłek z bliskimi. Odradza się jedzenie później, ponieważ nasz organizm potrzebuje około 4 godzin na strawienie większego posiłku. W ajurwedzie wierzą również, że od 20 do 23 ciało wydziela hormony odpowiedzialne za naprawienie naszego wnętrza, dlatego starając się nie przeszkadzać w tych procesach, powinnyśmy wstrzymać się z posiłkami.

obiad

7. Sen od 22:00

Zalecenie jest jasne, warto położyć się około 22:00, maksymalnie 23:00. Biorąc pod uwagę pobudkę już około 6:00, rzeczywiście taka godzina będzie odpowiednia. Tutaj liczy się, by sen przyszedł jeszcze przed 24, jest on wtedy dużo bardziej efektywny i dla naszego zdrowia korzystny.

Śmiało powiedzieć można, że ajurweda to cała lista nawyków. Na pierwszy rzut oka pewnie przerażająca. 😉 Warto jednak stopniowo wprowadzać poszczególne z nich, tworzyć ramy czasowe, które będą dla nas wspomnianym wcześniej kręgosłupem. Dla mnie najważniejsze jest, by zachować stałe pory snu (te podane według ajurwedy są bardzo rozsądne). Dzisiejsze tempo życia niekoniecznie temu odpowiada, ale warto próbować! Naprawdę opłaca się na własnej skórze zaznać choć raz uczucia, jakie niesie kolejny cudowny poranek wraz ze wschodem słońca.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *