Zmień złe nawyki w 3 krokach i wreszcie spełnij noworoczne postanowienia

zmien zle nawyki

Nie bez powodu słowo zmień, zastępuje popularne słowo rzuć. Sekret skutecznego realizowania postanowień noworocznych nie opiera się na samej chęci zmiany. Za naszymi działaniami stoi siła nawyków, która według psychologów silniejsza jest nawet od samej pamięci. Dopiero świadomość mechanizmów, które stoją za niewygodnymi przyzwyczajeniami, pozwala na wprowadzenie w życiu zmian.

Raz utrwalonego nawyku nie da się pozbyć

Za to można zastąpić go innym. Aby to uczynić, należy odpowiedzieć sobie na kilka pytań. Dla każdego postanowienia schemat jest ten sam. Zawsze robimy coś, ponieważ wiąże się to z uzyskiwaną w ten sposób nagrodą. Poniżej 3 kroki ku dobrej zmianie.

1. Przyjrzyj się bliżej temu, co chcesz w sobie zmienić

Większość z nas na swojej liście postanowień noworocznych umieszcza polecenie – schudnij. Nie odwołuje się ono bezpośrednio do żadnego z nawyków, dlatego pierwszym zadaniem jest zdefiniowanie tego, dlaczego do tej pory nie udało nam się schudnąć. Niezdrowe przekąski? Brak sportu? Nieregularne posiłki? Być może każda z tych rzeczy miała wpływ na to, że dziś jest o 5 kilogramów więcej niż powinno. Na tym etapie wybierz, co szczególnie zasługuje na zmianę. Zmiana jednego nawyku z reguły pociąga za sobą kolejne.

2. Odkryj stojącą za tym nagrodę i wyzwalacz

Najczęściej nie jesteśmy świadome tego, że nasze nawyki są wynikiem spełniania ukrytych w nas głęboko pragnień. Na tym etapie przychodzi moment, w którym musimy odkryć, co jest dla nas nagrodą. Nawet palenie papierosów niesie za sobą korzyść. Palimy, bo to szansa na przerwę w pracy, rozmowę z innymi (znane – idziesz zapalić?), rozładowanie napięcia.

Zastanów się, kiedy najczęściej palisz i która z nagród wydaje Ci się najbardziej znajoma. Jakie to miejsce, która jest wtedy godzina, jakie emocje Ci towarzyszą, z kim wtedy jesteś i co dzieje się, zanim postanowisz zapalić papierosa. To Twoje wyzwalacze. Być może okaże się, że palisz najczęściej dopiero wieczorami, wracając z pracy do domu, zyskując chwilę wolnego czasu, a wszystko to, by móc się na chwilę odprężyć po męczącym dniu.

3. Stwórz plan zmiany

W takim przypadku potrzebujesz czegoś, co przyniesie podobne uczucie, jednak bez destrukcyjnego wpływu nikotyny. Może to być przyjemna kąpiel, słuchanie ulubionego zespołu, ciepła herbata z miodem i pomarańczą, którą tak lubisz. Chodzi o zaspokojenie pragnienia, które wywoływało w Tobie potrzebę zapalenia.

Za każdym razem, gdy poczujesz chęć na papierosa, zrób sobie herbatę i na chwilę usiąść w fotelu, odpoczywając podobnie, jak robiłaś to w trakcie palenia. Określ wprost: od dziś biorę wieczorami długą, relaksującą kąpiel z dodatkiem lawendowego olejku i za każdym razem, gdy poczuję chęć na papierosa, włączam płytę ulubionego zespołu. I obserwuj, jak zły nawyk palenia papierosów zmienia się w nawyk słuchania wieczorami The Beatles.

Działaj

Przedstawiona powyżej metoda świetnie sprawdza się w przypadku wielu innych złych nawyków. To one powodują, że rodzi się w nas potrzeba określania postanowień noworocznych. Mamy dosyć swojego obecnego wyglądu, stylu życia czy sytuacji materialnej. Aby to zmienić, zawsze należy zaczynać od nawyków. Stopniowe odkrycie ich, znalezienie pragnień, które się za nimi kryją i zastąpienie ich nowymi przyzwyczajeniami sprawi, że zmiana zacznie być stopniowo zauważalna.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *